New York 2022

Dag 1: Ved godt mot møtte vi opp på Flesland kl 04.00. Kom oss fort å greit gjennom sikkerhetssjekken å alt var bra. Så kommer vi til gate, flyet er forsinket med 2 timer, jaja vi har da 45 minuttet å bytte fly på i Frankfurt. Bording gikk fint, å så gikk det enda mer til helvette, da måtte vi sitte i flyet å vente i over 1 time, hjalp heller ikke at det var drepens varmt. Kapteinen sier det er totalt kaos i Frankfurt å at vi ikke får lande der å derfor er flyet utsatt, nå er det bare å krysse fingrene for at New York flyet også er utsatt, for de 3 timene der vi skulle ha god tid på mellomlanding gikk i dass 😅Det gikk skikkelig i dass dette, flyet til New York var bare 15 min forsinket så de stengte gaten når vi landet, enda surere er det at de sto i kø ute på rullebanen i 1,5 time etterpå. Er helt sinsykt med folk å køer her, når vi gikk til gate for å håpe å rekke flyet, gikk vi forbi 3 køer til hjelpeskranken, hver av de var 150m lange, Etter å stått 3,5 time i kø stengte de hjelpeskranken å vi måtte gå til ny terminal og ny kø. Frankfurt er himla stor så vi har fått oss noen gode treningsøkter i dag 😂 Vidar er fortsatt overveldende posetiv, faktisk mer posetiv en vanlig 🙈 Eg derimot begynner å bli ganske så sur, eg vil bare til hotellet å dusje, den informasjonen vi har fått så langt(Via mail) sier at vi blir omboket til det samme flyet i morgen. Eg e sulten og stinker drit 😂Nå ble det skikkelig action i køen her, var to stykker som snek i køen, Vidar og Amerikaneren bak oss i køen fløy i flint, å de var frekke nok til at de ikke gikk vekk. Siden kl 14.00 har vi vært på en terminal uten mulighet til å kjøpe mat og drikke så folk begynner å bli sliten, men vi nærmer oss enden av køen 🤞Den frustrasjonen vi hadde når vi landet å fikk vite at vi ikke fikk fly videre før i morgen er byttet ut med en utrolig lettelse. De fleste som står i køen her har ikke fått booket om til nye fly, å det letter fly som ikke er fulle for folk står fast i kø, noen fortalte at de hadde fått nytt fly, men det var minst 3 timer i kø gjennom sikkerhetskontrollen at det nye flyet rakk de ikke heller.Vi har heldigvis endelig fått oss hotelrom kl 20.00, hotellet ligger på flyplassen så vi er veldig glade og lykkelige, men selfølgelig mer kø der å😅 Tror vi har fått fagbrev i køståing! Vi kom oss endelig ut på jakt etter mat kl 20.45, siste skikkelige måltide var kl 04.00 så vi holder på å bli litt koko mentalt, kom oss endelig tilbake på hotellet kl 21.30.Nå krysser vi fingrene for at flyet ikke blir kansellert i morgen å har bestemt oss for å komme oss til sikkerhetskontrollen kl 6 i morgen tidlig, 5 timer før avgang, best å ikke ta noe sjanser 🤞

Dag 2: I dag våknet vi kl 05.30, de første flyene begynte å gå kl 06.00 så vi dro direkte i sikkerhetskontrollen, det var nok veldig lurt for det gikk skikkelig sakte i dag, de 5 timene vi må ventet i dag på flyplassen var bare barnemat i forhold til i går😅😂 På flyet var det digg mat, overraskende digg mat! Men selve flyturen var ganske fæl, eg har sovet totalt ca 10 timer de siste 3 døgnene, å kroppen er ødelagt etter all køen i går. Når vi landet var det enda mer kø, ca 1,5 time for å komme oss gjennom tollen, i tollen var det ingen problem, hev oss i en taxi og var på hotellet kl 17.00 lokal til( 23.00 Norsk tid).For et kultursjokk! Folk kjører helt galman! Det er så sinsykt mye fotgjengerfelt og det tar tid å gå rundt pågrunn av det. Hele byen stinker Weed å det er vanskelig å finne skikkelig restutant, de meste er kun fastfood! Etter en liten tur gikk vi tilbake til hotellet å fikk oss middag. Vi var dau skiten så vi la oss kl 20.00 👌Må få sakt! Det er så himla forfriskende at alle snakker engelsk og skiltene er på engelsk, etter 1 døgn i Frankfurt er eg møkka lei tysk! Å ikke fikk vi noe informasjon i går som var mulig å forstå, men det var nok den perfekte storm i Frankfurt, alt gikk gale!

Dag 3: I dag våknet vi kl 06.00, vi spiste kispy cream donuts før vi gikk ut i 9 tiden.Vi gikk ned på Times square å i handle arealet på Manhattan, eg fant meg Disney butikk og lekebutikk, Vidar fant juletreet fra Home Alone å vi var begge fornøyd. Hotellet vårt ligger midt på Manhatten og gatene her er helt rette å overraskende greie å navigere, eller er lett for Vidar å navigere, eg bare går der han sier 😂 Byggningene er så høye å det føles ut som man er i en film. Mange av de store kjente bygningene er faktisk vanskelige å kjenne igjen for på tv og film ser man de ofte fra høyden.På dagtid er det mer trafikk å energi nivået er høyt, vi var på noen av de store kjente butikkene veldig tidlig, å vi så det at de fylte seg opp veldig fort. På kveldstid er det en helt annen stemning og atmosfære, trafikken blir roligere å det blir mer fokus på turisme, det er mange gateselgere, sykkel taxier og folk som stopper opp for å ta bilder. Bygningene blir også på en annen måte enda mere massive pågrunn av lysene. Vi gikk innom Maceys i dag, det var dårlig valg, tror det må være verdens største parfymeri, det taklet lungene mine meget dårlig 😅 Når vi gikk ut for å spise middag havnet vi på en travel mexikansk ressturant. Det var så mye lyd, men atmosfæren var fantastisk, det første vi så når vi kom inn var at det var fult av Mexikanere, da dro eg konklusjonen fort at her måtte det være god mat for ellers hadde de ikke giddet å gå der, å det var helt riktig konklusjon, maten var fantastisk!Videre gikk turen til Radio City music hall for å se juleshow. Det var virkelig som å være i film, å showet var fantastisk, rekvisittene var helt sykt imponerende. Det var heller ikke en eneste pause, det var skikkelig gjennomført, så gjennomført at når de sang om de 3 vise men gikk det plutselig to ekte levende kameler over senen etterfulgt av et esel og en hau med sauer. De hadde også flygende feer. Eg har heller aldri i livet sett noe mer synkronisert, det fristet virkelig til gjentagelse! På vei hjem til hotellet fikk eg endelig oppfylt en av mine drømmer, besøke Carlos Bakeri fra Cake boss!😍 Eg kjøpte med en haug med desserter som eg prøvdesmakte i sengen før eg skal ha resten til frokost i morgen. Livet i New York er en drøm, sett bort fra bomturen på parfymeri å at eg nå nesten ikke har stemme igjen! 😂

Dag 4: Vi har greid å bli syke, var vist ikke bare astmaen som slo ut. Men heldigvis er Onkel Rune og gjengen syke også så vi får fortsatt komme på besøk🥰I dag var planen å reise å se på World Trade minneplassen, men det måtte vi kansellere. Vi tok oss en tur ut for å finne oss frokost å på leit etter en julekjole til meg, kjole prosjektet ble bom, men vi fikk tak i hostesaft og Covid test å den var heldigvis negativ! 🥳 På filmer fra New York er det taxier over alt, det har vi sett overraskende lite av. Byen er så himla svær, er overraskende langt å gå.Det ironiske er at når vi dro tenke vi at 4 dager er nok mere en nok. Det kan godt være stemmer, men nå har vi mistet 1 dag pågrunn av dårlig vær i Frankfurt og 1 til sykdom 😅 Vi har allerede bestemt oss for at vi må tilbake å se de siste tingene vi egentlig hadde planlagt. Nå skal vi tilbringe resten av dagen i sengen og slappe av sånn at vi er klar til togturen i morgen❤️

Dag 5: Vi kom oss tidlig avgårde fra hotellet i dag for å komme oss på togstasjonen. Pågrunn av stor var toget forsinket 2.5 time 😅 Det er merkelig nok heller ingen bosspann eller benker på denne stasjonen 😅 Toget tok ca 2 timer upstate og det regnet/snødde godt på veien😅Vidar måtte Grevinnen og hovmesteren på toget etter gammel vane. Vi er endelig kommet fram 🥳 Både vi og ungene er ganske sjuke, men alle er veldig positive ❤️ I dag skal dagen nytes her sammen med hele gjengen! ❤️

Dag 6: GOD JUL til alle der hjemme! 🌲🌲🌲 Julaften her er en vanlig dag, så jeg, Jeff og ungene tok en liten tur inn til Hudson for å gjøre de siste julegave shoppingen. På kvelden gikk vi alle sammen ut med familien til Jeff og spiste middag, fantastisk Thai mat. I morgen skal vi feire julaften her, da åpner vi gaver her før vi reiser videre for å spise frokost med familien til Jeff å en stor middag seinere på kvelden i «loven» til Jeff! 🌲

Dag 7: Amerikansk julaften:Dagen startet med gaveåpninger her hjemme i huset sammen med ungene, Jeff og Rune. Så dro vi til foreldrene til Jeff hvor søsteren og hennes familie også var. Familien til Jeff er uramrikanere, å man kunne se det i dekoren hjemme i huset. Veldig nydelig uramerikansk kunst over hele huset. Familien til Jeff er veldig varm og utadvendte og vi følte oss veldig velkommen, det er en veldig rolig og behagelig atmosfære. Vi åpnet julegaver og vi fikk en nydelig korg som er laget på gammel måte. Den er helt nydelig 😍 Ungene koste seg med lekene å vi spiste frokost. Rune og Jeff dro for å gjøre de siste forberedelsene og lage mat. Formen vår er fortsatt veldig reduser så vi var igjen med familien til Jeff og slappet av. Faren til Jeff fortalte om kulturen sin og hvordan det var å vokse opp på et reservat, noe jeg syns var veldig spennende. Vi dro en liten tur tilbake til huset å gjorde oss klar før vi dro videre til «loven» til Jeff. Jeff omtaler loven sin som en midtlivskrise kjøp som han kjøpte når han ble 50. De har nå brukt mye til å penger på å pusse det opp, det er blitt et veldig fint lokalet i 2 etasje som Jeff er veldig stolt av. Middag var kalkun og skinke med masse tilbehør, eg fikk endelig prøvd amerikansk Mac and cheese og elsket det! Dessert var det Julelogg, en julekake formet som en trestamme, er vist veldig populært i statene.

Pågrunn av dårlig form blir det siste reisebrevet mer en liten oppdatering å ikke per dag.

Dagen etter den amerikanske julaften 25. Desember krasjlandet vi totalt. Lå totalt utslått på sofaen med Stein(hund) oppå/imellom oss. Formen har vært stigende og synkende siden, vi trodde vi var på bedringens vei å så snudde det igjen.

Vi har kost oss kjempe masse med GiGi og Phoenix! De er helt fantastiske, hvis det ikke hadde vært ulovlig hadde vi nok stjålet med oss begge hjem. Det har vært veldig kjekt å få opplevet livet deres på hjemmebane. Trygge flotte unger som vi er blitt så utrolig glad i.

Olsen Gibson gjengen bor en liten plass som heter Gjermam Town ca 2 timer utenfor New York. Ca 15 min derfra ligger det en by som heter Hudson, Hudson og hele område minner veldig om en blanding mellom Stord og Voss. Det er masse flotte restauranter og nisjebutikker, studio ligger også i Hudsen å vi har erfart at her er det dagligdags med litt lengre kjøring en vi driver med på Stord.

Den ene dagen dro vi inn til studio til Jeff og Rune. Vi er skikkelig imponert, å kunne leve av kunst er ingen liten bragd, å studio(som er en hel skole) er virkelig unikt i våre øyne. Det jeg har sett av Jeff sine kunstverk er bare WOW! Kan virkelig ikke få skrytt nok av det arbeidet de har gjort, å det livet de har skapt seg, er som tatt ut av en drøm.

Her er link Stephen Friedman Gallery sin introduksjon til Jeff, anbefaler virkelig å ta en titt 😍

Konklusjonen etter amerika reisen er at det ga absolutt mersmak, men!!! Det når det er sommer, vi har hatt nok sykdom og utsatte fly grunnet dårlig vær for en livstid.

Tettebihul å fly er ikke en god kombinasjon, vi er ganske så ødelagte 😅

Vi er nå endelig kommet oss hjem på sofaen etter ca 30 timer på reise, i dag igjen var det forsinkelser over hele linjen, men heldigvis ikke så gale som når vi skulle reise bort 😂