Dag 10-14

Dag 10:

Med planlagt bytur i morgen ble det en rolig dag med bassenget og middag i buffeen. Vidar er blitt ekspert på å finne opp historier om alle rundt oss på hotellet så han står får det meste av underholdningen 😂 Favoritten i år er Giorgio Junior. Dette er en mann i 30-40 årene med speedo og raske briller, han står ofte å danser for seg selv 🙈

Dag 11:

I dag har vi vært på guidet tur i Chania. Vi møtte guiden Aliki ved det maritime museet å satt kurs mot alle de bortgjemte perlene. Siden vi var aleine og slapp å dele guid med en hau med andre turister fikk vi en helt annen opplevelse av å være på guidet tur. Vi fortalte at vi var opptatt av historie og da ble hun veldig engasjert å la da opp til at vi fikk besøke de plassene med mest historie.

Vi fikk også prøvesmake honning, olivenolje, nøtte produkter og brennevin, så da gikk eg på en smell å har nå halve kofferten full av olje og diverse andre mat relaterte produkter 🙈 Vidar begynner å bli redd for at det blir overvekt når vi skal reise hjem 😇

Guidet tur i Chana kan virkelig anbefales på det varmeste, byen har fantastisk mange gjemte perler man aldri hadde oppdaget som vanlig turist! Chania har mye forskjellig å tilby, de har den klassiske turistfellene nede ved havnen, hvis man er lei de klassiske turistfellene så er det bare å trekke seg noen gater vekk fra havnen så har de shopping og andre muligheter.

Etter fine 3 timer med spassering i varmen var vi sliten og tørst. Så da havnet vi på pub med guiden der vi diskuterte historie, kultur og gresk mytologi. Guiden kunne også fortelle at det var ikke bare stakkars meg som slet sånn i varmen, det var like forferdelig for de lokale, å det trøstet litt 😇 Etter å ha sakt hade til guiden var det videre på jakt etter middag, eg var drita lei gresk mat etter buffen så da ble det pizza. Etter middag ga eg opp, med en gang solen går ned vrimler det med folk, det er verre en Bergen på 17 mai, så da var det bare å komme seg i en taxi hjem 🙈

Dag 12:

I dag ble det en rolig formiddag med bassenget. Denne varmen dreper meg! Eg e ikke laget for å være 14 dager i 32 grader. Å buffen, det holder på å klikke for meg, eg er så himla lei. De har jo ikke vanlig mat, alt skal være så fansy så de hiver krabbe, blekksprut og kanin i alt! 🙈 På kvelden hadde gresk danse show, eg var litt sånn halveis imponert, Vidar var overhode ikke så da var det bare å komme seg i seng for gamlinger som oss 🙈

Dag 13:

Eg startet dagen med massasje på spaet 😍

Eg lengter hjem. Eg lengter etter potetstapp, Taco og skive med leverpostei. Eg e forsatt ikke blitt brun å har kunn fått noen fregner på armene, Vidar derimot ser ut som en greker!

Etter mye syting og klaging, googlet Vidar seg fram at Annas resturant på andre siden av gaten skulle ha ganske god mat. Restutanten var åpen med det var ingen andre gjester der, jaja tenkte vi, vi er nok bare litt tidlig ute. Det kom aldri noen andre gjester 🙈 Anniken gjør som vanlig ting eg ikke bør, å bestilte Meze. Det første som kom på bordet var brød med en eller annen grønn «dipp» som ikke så veldig appetitelig ut. Etterpå fikk vi et stort fat med kjempe mye rart. Eg vet enda ikke etter å ha smakt på det ka halvparten var 🙈

Dag 14:

Siste dag. Vidar nisoler seg. Han har også valgt å ikke bruke solkrem for han skal bli brunest mulig, eg har gitt klar beskjed om at eg ikke vi ha noe klaging i kveld når han e solbrent 😂 Eg e veldig klar for å komme meg hjem, Vidar vil være 1 uke til, så eg har truet med å forlate han på Kreta, det syns han ikke høres gøy ut å har gått med på å ikke forlenge turen 🙈 Resten av dagen gikk rolig for seg med pakking for vi blir henter kl 02.30 i natt av bussen 😅

Hjemreise:

Eg har som typisk Anniken stil ikke sovet et eneste minutt. Vidar derimot kan jo sovne overalt så han har ikke noe problem. Bussen kom kl 02.30 å hentet oss, da var eg både segen og overtrøtt 😅

Innsjekk gikk helt fint, hadde heller ikke overvekt på kofferten!(Veldig stolt av meg selv) 😇. Men siden eg var sånn passe overtrøtt og Vidar var for trøtt å bry seg gikk det litt gale for lommeboken i taxfreen. Det ble selfølgelig enda mer olivenolje, for eg får jo aldri nokk, å alt for mye snop, for det er vist ikke nokk med bare 1 snopeskuffe eg måtte ha en til 🙈

Flyturen gikk heldigvis bedre en forje gang, men som typisk min flaks får eg alltids noen luringer forsiden av meg. Det var et eldre par fra Haugesund, å hun var en skikkelig syter med høyfrekvente stemme. Hun satt å søt i ett sett til den stakkars mannen, å skulle kommentere på absolutt alt han gjorde, han virket heldigvis lite brydd 🙈

Men Haugesund flyplass er det tristeste og mest ubrukelige eg har vært borti. Når vi kommer av flyet blir vi stående i kø for å komme oss inn i bygningen, dette fordi det ikke er plass til folk i taxfreen. På nett skryter de på seg ny oppusset Taxfree, men det er ikke plass til mer en 20 stykker av gangen, så når det kommer et fult fly ble det helt kaos å man måtte stå i kø bare for å komme seg rundt for å se på ting. Etter å ikke sovet på flyet heller var tålmodigheten min helt oppbrukt🙈

Etter å ha kommet oss gjennom Taxfree kaoset ble det mer kaos. For da måtte vi stå ved bagasjebåndet. Som igjen ikke var laget for å ta imot et helt fly. Rommet var alt for lite å folk sto som sild i tønne, å da er det hvertfall lett å få tak i koffertene🙈 Men vi fikk endelig tak i koffertene å fikk satt kursen mot Stord, men eg flyr aldri fra Haugesund igjen frivillig 😂

Det har vært en kjempe kjekk tur. Men det har vært for varmt, å der vi bodde var det ikke vind som kunne hjelpe. Hotellet vi bodde på hadde også matservering ute så det var ingen AC der, noe som gjorde at å spise ble et off for man holdt på å daue av varme. At buffen også hadde valgt å være fancy hjalp heller ikke. Så blanding av lite mat og varme var ingen god kombo.

Chania er virkelig en plass som kan anbefales, å vil si eg foretrekker Chania over Rhodos. Ulempen på Kreta er at de snakker veldig dårlig engelsk, såpass dårlig at det flere ganger førte til misforståelser. Men byen Chania er veldig virkelig verdt å besøke!

Nå er det bare å pakke ut, for å så å begynne å pakke til jentetur i September, da er Mallorca neste mål!