Rhodos 2022

Her er reisebrevene skrevet under turen til Rhodos 2022 hvis noen skulle ha lyst å lese de også.

Dag 1: Det blåser himla mye her nede. Vi gikk en tur inn til gamlebyen, på andre siden av øyen er det nesten ikke vind i det hele tatt. Vi er posetivt overasket over utvalget i buffen, kake buffen er stort med godt utvalg, men ikke alt smaker like bra som det ser ut.

Dag 2: Vi var oppe ca kl 08.15, det var da veldig fult med hovedbassenget men vi fikk oss 2 solsenger som lå i skyggen. Vi var positivt innstilt å var egentlig veldig glad for å få solseng, men det blåste så mye at det var kjempe kaldt i skyggen, ble ikke varmt før ca kl 10.30, eg måtte til å med finne bukse og morgenkåpe for strandkjolen var alt for kaldt. Vi sjekket ut de andre bassengene å fant ut vi vil prøve et av de andre i morgen. Vi gikk oss en tur inn til byn for å bli litt kjent, Vidar fant ut at eg har 0 retningsans å at hvis eg skulle vise vei hadde vi gått oss vill. Han fant også ut at eg er kjempe pyse når det kommer til bading, men han er heldigvis veldig tålmodig.

Dag 3: EG SAVNER VINDEN! Det er så varmt at eg holder på å dø! Vi fikk plass med basseng nummer 2 i dag, det var litt mer vindstille der. Bassenget var også dypere 150 cm, Vidar syns det var veldig underholdene at eg måtte gå på tå for å ha hode over vann. Etter lunsj gikk vi inn til gamlebyen for å se etter guidettur, men i dag er det helligdag så det ble bomtur. Vi gikk oss vill/i ring inne i slottet/bymuren, det var så varmt at vi var gjennomvåt av svette, men det var en del fine gater og hus. Er ikke lett å være vestlendinger i denne varmen, vi har i hvertfall slått fra oss tanken på å bli grekere. Har observert at her på Rhodos er det veldig mange hus of hotell som står til forfall, å det er veldig få lyseblå hus, så det skuffer litt, men vi tenker å ta oss en tur til Lindos en dag for å se på de blå husene. Vidar er også blitt ganske hummer, eg har sluppet unna.

Dag 4: Formiddagen går med til å slappe av å bade ved bassenget for det er alt for varmt til å gå på tur 😅 Vi tok oss en sein lunsj å gikk inn til byen rundt 16 for å se om det hjalp litt på varmen, det var med litt variert resultat. Vi gikk inn til den nye delen av Rhodos city for å spille pokemon å handle. Eg trengte gnagsår plastet og ibux så vi stoppet innom et apotek, når vi satt oss ned for å spise middag oppdaget vi at hun på apoteket hadde lurt oss med urtemedesin 😅 Middag spister vi på en ressturant nede ved havnen, å konkluderte med at det var den dårligste restuanten på lenge, som Vidar sa «Øl er varm og pizzaen kald», så vi gikk tilbake til hotell for å spise dessert der. Vi har funnet en genial løsning på desserten, eg plukker alt eg har lyst på å spiser en bit, så spiser Vidar opp 😇 Vi var tilbake på hotellet rommet rundt 20.30, å konkluderte med at det var veldig mye svalere på kvelden, men da begynner alle luringene å komme ut å det er veldig mye folk i gatene, så vi blir ikke natteravere 😅 Vi tok oss en runde yatzy, eg leder 5-0 over Vidar så tror han snart gir opp hele yatzyen 😅Å Vi har bestilt to utflukter, en til lørdag kveld og en til mandag å gleder oss veldig 😁

Dag 5: I dag er det spa dag for meg, mens Vidar fikk tak i New Yourk times i går så han er veldig fornøyd. Vi lå ved bassenget fram til lunsj. Under lunsjen gikk eg på en skikkelig smell, fant en fin biff å var så fornøyd, viste seg at det ikke var biff, men kalve lever, det smakte skikkelig drit 😅Kvelds underholdningen i kveld var meget spesielt, 5 damer kledd som struts, eg var mest distrahert for at alle viste rompene, Vidar syns det var hans favoritt del med underholdningen 😅Vidar vant også sin første runde i yatzy å er veldig kry over det! 😂

Dag 6: I dag gikk vi på en skivebom, vi gikk tidlig inn til gamlebyen for å gå på marked, det viste seg at det ikke fantes, så det ble shopping i gamlebyen i stede 😅 Vi havnet på en luksus stranden for å få oss noe lunsj, det var den beste maten vi har fått her nede! Men å gå på dagtid var helt forferdelig, vi svettet som bare det! Når vi endelig kom tilbake til hotellet var vi søkk gjennomvåte så vi gjør nok ikke det igjen 😅 Resten av dagen skal vi ligge på hotellrommet å kjøle oss ned før det blir middag. Eg blir ikke brun 😅 men har fått soleksem så holder på å klø meg ihjel, Vidar er fortsatt lett solbrent men er ikke plaget.

Dag 7: Det er fortsatt drep meg varmt her nede. Så etter litt gode råd fra gamle travere fant vi ut at vi skulle gå ut seint på kvelden i stede. Eg hadde også et brennende ønske om å gå innom en dyrebutikk å kjøpe med gave til babyene våre hjemme. Dyrebutikk ferden ble 30 mins bomtur feil vei, butikken holdt på å flytte så noe bamse til Kingen var ikke mulig å få tak i. Vi ruslet tilbake til gamlebyen for å få oss middag(Vi har gitt totalt opp middagbuffen på hotellet). Etter en runde på tripadvisor havnet vi på en fantastisk grill ressturant, eg prøvde som vanlig å få tak i litt mindre mat en hver klassiske turist, det fikk de overhode ikke til 😅 Dette fører jo også selfølgelig til at de tror at eg ikke liker maten, er ikke så lett å forklare det for de virker det som 😅 Det var mye mer behagelig å gå ut om kvelden, men vi irriterer oss grønt over alle idiotene som absolutt skal stå midt i veien på det allerede kjempe smale fortauset/gatene, så vi prøver å holde oss litt vekke fra «hovedgatene».

Dag 8: I dag var det ikke levelig i varmen, Vidar lå med bassenget og badet, eg sov lenge og holdt meg på hotellrommet fram til vi skulle gå kl 17.00. Det kom buss og kjørte oss inn til gamlebyen(Var sinsykt glad for at vi slapp å gå i denne varmen). Når vi kom til gamlebyen traff vi gaiden vår Alexi, en eldre kar i 60 årene, veldig karismatisk, flink i engelsk og med en veldig behagelig stemme(takk å lov for det, vi hadde han tytene på øret i mange timer). Vi startet turen gjennom gamlebyen og inn til midten av byen, der var det middag på klassisk gresk vis, vi fikk et fat med noe rare greier vi hadde ingen anelse på hva var, å ikke var det mulig å få tak i servitør til å spørre heller, sånn gikk måltidet med 4 retter før vi hadde ca 1 time fri før vi skulle møte de andre igjen. Da gikk vi tilbake til gullsme damo som ville leie Vidar som leiemorder hin dagen, å eg gikk bananas i gullsmeden å fikk meg enda flere ringer. Kl 21.00 møtte vi gaiden igjen før vi gikk ned i havnen å dro på en 45 minutters båttur, alt var helt svart så var lite mulighet til å se noe, men vinden på båten var deilig, så det var helt greit alikavel.

Dag 9 : I dag har det vært litt levelig i varmen, vi har vært på evig jakt etter de beste solsengen, å tror endelig vi har funnet den beste plassen som holder seg i skyggen hele dagen, uten skygge e det drepens. I dag går turen igjen tilbake til gamlebyen for å spise middag, det var noe roligere i gamlebyen i dag i forhold til i går. Eg var drita lei av håret mitt, så eg fikk det flettet så slipper eg stresse med det på en stund 😍 I morgen skal på vi på heldagstur til Symi for å se på svampe fabrikk + kloster så vi har hatt en rolig dag i dag😊

Dag 10: I dag ble vi plukket opp kl 08.00 på hotellet å kjørt ned til havnen, der ventet det en hurtigbåt som vi tok over til øyen Symi. Båtturen tok ca 70 minuttet, å det var godt med bølger på overfarten. Når vi ankom Symi slo varmen imot oss, det er ekstra varmt her, noe man så fort på alle turistene som gjemte seg i skyggen. Vi fikk en omvisning i byen, Symi er en liten øy med lang historie rundt svampdykking, å livnærer seg på det og turisme. Vi fikk besøke et svampsenter hvor vi lærte om svamper og de forskjellige typene, noe som var overraskende interessant. Vi spiste lunsj og gikk oss en tur i byen, men måtte fort gi opp å gå på kafe å få tak i slush og is. Kl 14.00 gikk båten fra hovedbyen på Symi, og rundt øyen til andre siden av øyen. Her ligger det et kloster med 16 munker, klosteret er til ære for Sant Michael og har en veldig flott utsmykket kirke. De har også en liten kafé + suvenir butikk, det kan virke som at klosteret også som resten av Symi lever av turismen. På båten hjem fikk vi oss nye engelske venner, så det var en ganske underholdene tur tilbake. Når vi endelig var tilbake på hotellet var vi helt ødelagte så middag ble på buffen, å eg har konkludert med at eg har blitt vegetarianer her nede, for det eneste som er spiselig i den middagsbuffen er brød, pasta og pomfri 😅

Dag 11: I dag har vært en rolig og deilig dag, varmt men ikke drepens varmt. Formiddagen brukte vi ved bassenget før vi gikk inn mot nye delen av byn. Vi var å sjekket opp i en piercing shopp å fikk bestilt time til fredag, eg får aldri nok hull i ørene 😅😇 På veien fant vi en fantastisk italiensk restaurant, pizzaen var helt magisk! Ellers var det en rolig kveld å vi var i seng til 21.30, vi er maximale livsnytere!

Dag 12: I dag var det meldt regn, så eg skulle prøve å sove litt frampå, det funket som vanlig dårlig 😅 Vidar gikk å lå seg ved bassenget mens jeg gikk på Spa. I dag var det 80 min med thai massasje, noe som var helt magisk, men som en nybegynner når det kommer til Thai massasje ble eg ganske satt ut når massøren plutselig lå å spendte meg i låret og rompen 😅 Men jeg var å fikk massasje måtte Vidar søke tilflukt for det begynte å bøtte ned, det styrtregnet i ca 10 minutter. I dag holder vi oss på hotellet resten av dagen 👌

Dag 13: I dag tok vi en rolig formiddag ved bassenget før vi ruslet inn til gamlebyen. Eg har funnet meg en ny kompis i gamlebyen, Vidar sier eg ikke får lov å ta han med hjem «de andre turistene må jo også ha en pus å kose med», eg er veldig uenig, men tror Kompis hadde skremt vettet av både Maya og Grim så er best han forblir Rhodos pus. I dag brukte vi igjen vår gode venn tripadvisor, vi havnet på en fantastisk litt bortgjemt perle i gamlebyen, Vidar kalte den bare skum restutanten for den serverte skum til maten. Maten var fantastisk, betjeningen og atmosfæren også. Men som litt action i hverdagen var det 4 hissige fulle engelskmen/damer som absolutt ville ha bord med restauranten, de gikk å maste på betjeningen de 2 timene vi var der å ble vist døren gang på gang for de ikke hadde ledige bord, når vi gikk satt de på nabopubben og skuet stygt på restauranten 😅 Det var nok action for oss så vi tuslet hjem til hotellet.

Dag 14: Siste fulle dag her på Rhodos. Det ble bading og «soling» i skyggen på formiddagen. På ettermiddagen tuslet vi inn til nye dele av byen, for eg greier jo ikke dra til syden uten å stikke innom en tattoo shop, men ble bare 4 piercinger i øret denne gangen, noe Vidar var meget lettet over 😂 På veien tilbake til hotellet gikk vi innom favoritt pizza restauranten vår å spiste pizza, jeg greide som vanlig ikke spise opp, så eg tok med meg resten av pizzaen tilbake å spiste den opp i sengen 😇 Vi er ferdig pakket å klar for å reise hjem!

Dag 15: Eg har gått bananas i taxfreen og vi sitter nå i bilen på vei hjem. En refleksjon over turen: Utfluktene var veldig gøy men de har stappet alt for mye ting inn på kort tid. Rhodos er en veldig fin by, men gresk mat er ikke noe for oss, allinclusive var veldig kjekt første uken, andre uken var vi drit lei maten. Vi er ellers veldig fornøyd! Over og ut 👌